Menu icon
Zpět


Tezaurus

Státověda



Koncepty

Stát

Osnova

Reklama

Zákony pro lidi

Zájmová samospráva  

od  Natalie Šrubařová 

Rozšířená osnova

Samospráva

„Samospráva je veřejnou správou uskutečňovanou jinými veřejnoprávními subjekty než státem.“ PRŮCHA, Petr. Správní právo. Obecná část. 8. vydání. Brno: Doplněk, 2012, s. 65.1)

Samospráva představuje ve veřejné správě jakožto správě státu výkonné působení a ovlivňování společenského života prostřednictvím nestátního charakteru.“ PRŮCHA, Petr. Správní právo. Obecná část. 8. vydání. Brno: Doplněk, 2012, s. 66.2)

Samospráva je tedy vykonávána orgány jiných právních subjektů než státu, v případě, že je na ně výkon veřejné správy trvale svěřen a delegován do jejich samostatné odpovědnosti. Tato delegována veřejná správa je oddělena od státní správy a procedur spojených s jejich výkonem, kdy ale neztrácí charakter plnění veřejných úkolů a nositelé samosprávy charakter orgánů veřejné moci.HENDRYCH, Dušan. Správní věda - Teorie veřejné správy. Praha: Aspi, 2003, s. 112.3) Samospráva jako pojem je v právní nauce obvykle nejen různým způsobem definována, ale také se rozeznává její další členění. Zpravidla rozeznáváme samosprávu územní, profesní (zájmovou) a ostatní.SLÁDEČEK, Vladimír. Obecné správní právo. 4. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2019, s. 306.4)

Zájmová samospráva

Vykonavatelé samosprávy jsou vedle územních samosprávných celků i subjekty v oblasti zájmové (nebo také profesní či zájmové) samosprávy. Mezi takové subjekty patří v ČR stavovské komory s obligatorním členstvím, ostatní stavovské komory s dobrovolným členstvím a veřejné vysoké školy. HENDRYCH, Dušan a kol. Správní právo. Obecná část. 9. vydání. Praha: C.H.Beck, 2016, s. 115.5)

Členství

Na rozdíl od územní samosprávy je členství v příslušné zájmové korporaci spojeno s výkonem povolání. Důležitá je zde exkluzivita osobního substrátu zájmové korporace. Členství v územní korporaci vzniká automaticky, dokonce i proti vůli jednotlivce, zatímco pro vznik členství v zájmové korporaci je zapotřebí zájem jednotlivce o členství. Je tedy nutný formální akt, kterým o udělení členství žádá a případně uznání členství orgánem zájmové samosprávy.SLÁDEČEK, Vladimír. Obecné správní právo. 4. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2019, s. 327.6)

Požadavky pro vznik členství

Členem územní samosprávy se může stát každý státní občan. Pro vznik členství v zájmové korporaci jsou vyžadovány další požadavky. Jsou jimi zejména:

  • vzdělání
  • absolvování předepsané praxe
  • vykonání zvláštních profesních zkoušekSLÁDEČEK, Vladimír. Obecné správní právo. 4. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2019, s. 327. 7)

Stavovské předpisy

Členové zájmové samosprávy jsou vázáni nejen právními předpisy, ale také specifickými předpisy korporace, tzv. stavovskými předpisy.

Stavovské předpisy jsou regulace, jenž jsou vydávána prostřednictvím svých orgánů v určité formě a pod různým označením. Předpisy upravují podrobněji zvláště některé vnitřní otázky, činnost jednotlivých komor a jejich orgánů (např. organizační řád, volební řád, kárný řád). Stavovské předpisy nezasahují do vnějších právních vztahů, nemohou tedy zavazovat fyzické a právnické osoby, jejich účinky působí pouze ve vztahu k členům konkrétního samosprávného společenství. Některé z komorových předpisů však mohou mít i určité externí účinky, v případě, že se pravidla vztahují i na kandidáty členství v komoře, kteří mají zájem získat členství v samosprávném společenství. Jako podmínka platnosti se u vybraných předpisů předpokládá souhlas, schválení nebo dohoda s věcně příslušným ústředním správním úřadem, případně povinnost předpis úřadu předložit. Ve výjimečných případech jsou určité pravidla, týkající se profesní samosprávné korporace předmětem regulace, na základě zmocnění obsaženého v zákoně, svěřena právnímu předpisu (vyhlášce), který vydává věcně příslušný ústřední správní úřad (ministerstvo). Ku příkladu kárný řád a zkušební řád u advokátů vydává Ministerstvo spravedlnosti ve formě vyhlášky, a to na základě zmocnění zákonem a po vyjádření České advokátní komory. (§51 zák. č. 85/1996 Sb.)

V souvislosti s povahou stavovských předpisů se nejedná o formální pramen práva, resp. podzákonný právní předpis. Za právní předpis lze totiž považovat jen takový předpis, který má státem uznanou formu právního předpisu, musí být řádně publikován a být státem vynutitelný.SLÁDEČEK, Vladimír. Obecné správní právo. 4. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2019, s. 332-335.8)

Dohled nad výkonem kvality povolání

Specifickou odlišností od samosprávy územní je i dohled nad výkonem kvality povolání, který může být případně spojen s kárným potrestáním za porušení právních, ale i stavovských předpisů.SLÁDEČEK, Vladimír. Obecné správní právo. 4. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2019, s. 328.9)

Příspěvky

Členové zájmové korporace mají povinnost placení pravidelných příspěvků v nezanedbatelné výši.SLÁDEČEK, Vladimír. Obecné správní právo. 4. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2019, s. 328.10)

Samosprávné stavovské organizace:

  • Česká advokátní komora
  • Česká lékařská komora
  • Česká stomatologická komora
  • Česká lékárnická komora
  • Komora veterinárních lékařů České republiky
  • Hospodářská komora
  • Agrární komora
  • Česká komora architektů
  • Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků ve výstavbě
  • Notářská komora České republiky
  • Komora daňových poradců České repuliky
  • Komora patentových zástupců
  • Komora auditorů České republiky
  • Komora soudních exekutorůSLÁDEČEK, Vladimír. Obecné správní právo. 4. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2019, s. 328-329.11)

  • 1) PRŮCHA, Petr. Správní právo. Obecná část. 8. vydání. Brno: Doplněk, 2012, s. 65.
  • 2) PRŮCHA, Petr. Správní právo. Obecná část. 8. vydání. Brno: Doplněk, 2012, s. 66.
  • 3) HENDRYCH, Dušan. Správní věda - Teorie veřejné správy. Praha: Aspi, 2003, s. 112.
  • 4) SLÁDEČEK, Vladimír. Obecné správní právo. 4. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2019, s. 306.
  • 5) HENDRYCH, Dušan a kol. Správní právo. Obecná část. 9. vydání. Praha: C.H.Beck, 2016, s. 115.
  • 6) SLÁDEČEK, Vladimír. Obecné správní právo. 4. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2019, s. 327.
  • 7) SLÁDEČEK, Vladimír. Obecné správní právo. 4. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2019, s. 327.
  • 8) SLÁDEČEK, Vladimír. Obecné správní právo. 4. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2019, s. 332-335.
  • 9) SLÁDEČEK, Vladimír. Obecné správní právo. 4. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2019, s. 328.
  • 10) SLÁDEČEK, Vladimír. Obecné správní právo. 4. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2019, s. 328.
  • 11) SLÁDEČEK, Vladimír. Obecné správní právo. 4. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2019, s. 328-329.

Místo, kde se právo setkává s lidmi.

Šipka nahoru