Tezaurus
Koncepty
Podřízené koncepty
Osnova
Rozšířená osnova
Pojmem normativní právní akt se v právu označují soubory norem vydané orgánem veřejné moci v náležité formě. Vydání normativního právního aktu je chápáno jako tvorba práva, což jej odlišuje od individuálních právních aktů, které jsou završením procesu jeho aplikace. Normativní právní akty (tato kategorie zahrnuje jak vnitrostátní NPA tak i NPA vydávané orgány EU) patří spolu s normativními smlouvami (včetně mezinárodních smluv) a nálezy Ústavního soudu jako „negativního zákonodárce“ mezi absolutně závazné prameny práva v České republice.HARVÁNEK, Jaromír a kol. Právní teorie. Plzeň: Aleš Čeněk, 2013. s. 239. Autor sem řadí i soudcovskou tvorbu práva. Nicméně o postavení judikatury v českém právu nepanuje mezi odborníky jednoznačná shoda. 1) Normativní právní akty jsou vyjádřením vůle jejich tvůrce, tedy jednoho subjektu. To je odlišuje od normativních smluv, které jsou projevem dohody dvou či více stran.ŠKOP, Martin; MACHÁČ, Petr. Základy právní nauky. 1. vydání. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2011. s. 38.2)
Jedním ze znaků normativního právního aktů je jeho forma. Odsud vyplývá, že pouze takový NPA, který vznikne předepsaným způsobem a v předepsané formě, může být platný a účinný. U různých normativních právních aktů se způsoby jejich vzniku liší (viz dále NPA v ČR). Například zákony procházejí tzv. legislativním procesem, který zahrnuje celou řadu kroků od věcného záměru zákona až po nabytí účinnosti. Z obecného hlediska jsou však u všech NPA důležité především tři okamžiky: jejich schválení příslušným orgánem, nabytí platnosti a nabytí účinnosti.HARVÁNEK a kol. Právní teorie, s. 179.7)
Způsob, jaký je daný NPA schválen, se liší v závislosti na tom, o jakém NPA hovoříme. Obecně je NPA schválen, pokud projde procedurou, která je nutná pro jeho přijetí (viz např. legislativní proces).HARVÁNEK a kol. Právní teorie, s. 179.8)
Platnosti nabývá daný normativní právní akt dnem vyhlášení, tímto dnem se rozumí rozeslání částky příslušné sbírky právních předpisů, která nově vydaný NPA obsahuje, případně zveřejnění daného NPA na úřední desce. Ústavní zákony, zákony, zákonná opatření, nařízení vlády a ty vyhlášky ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy, které mají celostátní působnost, jsou zveřejňovány ve Sbírce zákonů.Od 1.1. 2020 nabyl účinnosti zákon č. 222/2016 Sb., o Sbírce zákonů a mezinárodních smluv, podle kterého jsou všechny uvedené NPA vyhlašovány spolu s mezinárodními smlouvami v jedné sbírce.9) Obecně závazné vyhlášky kraje a nařízení kraje jsou zveřejňovány v příslušném věstníku právních předpisů kraje§ 8 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů.10) a obecně závazné vyhlášky obce a nařízení obce jsou publikovány na úřední desce obce.§ 12 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů.11)
Platnost vypovídá o tom, že normativní právní akt se stal součástí právního řádu a zařadil se tak mezi další NPA. Díky tomu mohou adresáti daného NPA zjistit jeho znění a přizpůsobit mu tak své jednání. Záměrně je zde použito slova mohou, nikoliv musí. Platnost totiž ještě neznamená povinnost adresátů řídit se příslušným normativním právním aktem.HARVÁNEK a kol. Právní teorie, s. 179.12) Práva a povinnosti z něj plynou až od okamžiku nabytí účinnosti. Ten může být totožný s nabytím platnosti. Vhodné ale je, aby mezi okamžikem nabytí platnosti a okamžikem nabytí účinnosti byla určitá doba, během níž se mohou adresáti těchto NPA seznámit s jejich zněním. Pro popsaný časový úsek se používá označení legisvakační doba (někdy též lhůta).HARVÁNEK a kol. Právní teorie, s. 180.13)
Dle tohoto dělení představují normativní právní akty jakousi pyramidu. NPA, které stojí níž, nesmí odporovat těm, co stojí výš.HARVÁNEK a kol. Právní teorie, s. 243.26)
Dále je ještě normativní právní akty možné dělit na původní a odvozené podle absolutně chápané právní síly nebo na primární a sekundární podle relativně chápané právní síly. Původní NPA jsou vydávány orgány moci zákonodárné (parlament, zastupitelstva), zatímco odvozené vydávají typicky orgány moci výkonné (vláda, ministerstva, rady) na základě zmocnění orgánů zákonodárné moci. Primární NPA jsou ty, které mají minimálně sílu zákona, mezi sekundární patří tzv. podzákonné normativní právní akty.ŠKOP; MACHÁČ. Základy právní nauky. 1. vydání. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2011, s. 47-49.27)
Místo, kde se právo setkává s lidmi.