Osnova
Rozšířená osnova
Tvořeno orgány státu s normotvornou pravomocí. Každý stát má svůj právní řád, dále orgán, který tento řád vytváří a orgány, které dohlíží na dodržování tohoto řádu. Jeho nedodržení sankcinuje. Subjektem jsou fyzické a právnické osoby.
Vzniká na základě mez. smluv (dohod) mezi státy. Státy jsou si rovny a musí se shodnout, teprve pak jsou státy vázány + zvyklosti, obyčeje. Uzavření mez. smlouvy → vstup do mez. závazkových vztahů → povinnost dodržovat sjednané mez. závazky.
Právo mezinárodní je soubor právních předpisů, který upravuje vztahy mezi subjekty mezinárodního práva a v ideální podobě má zajišťovat mírový stav mezi jednotlivými subjekty.
Subjektem je stát jako veřejnoprávní útvar a stát jako suverénní mocenský útvar. Další subjekty – mezinárodní organizace (OSN, NATO). Parciální subjekty – ze zvláštních důvodů mají mezinárodní subjektivitu (Vatikán).
Prameny mezinárodního práva:
Specifický systém práva.
Původně vznikalo jako právo mezinárodní (funguje na smluvním základě – primární právo) + právo tvořené orgány EU – sekundární právo („kvasistát“; státní, „federální“ právo EU, její mocenský akt) – má přednost před právem vnitrostátním.
Máme dva na sobě nezávislé subjekty, ale je možné vzít část mezinárodního práva a přidat ho do práva vnitrostátního (nezávislost těchto práv). Pokud stát převzal závazek v mezinárodním právu, nemůže se dovolávat jeho neplatnosti na základě práva vnitrostátního.
Ratifikace – akt moci výkonné, stvrzení hlavy státu, že stát je připraven plnit závazky, které vyplývají z podpisu této mezinárodní úmluvy. Adaptace (přizpůsobení) – přizpůsobení vnitrostátního právního předpisu na základě nového mezinárodního předpisu, přizpůsobení probíhá formou novely zákona, kterého se to týká. Transformace – přímé přenesení mezinárodního práva do vnitrostátního formou nově vyhlášeného zákona.
Pokud právo neztrácí svoji mezinárodní povahu v právu vnitrostátním. Obecně platí, že mezinárodní právo platí pouze pro stát, ale pokud se přenese do vnitrostátního práva, pak je platné i pro jeho subjekty.
Inkorporace parciální (částečná) – přednost práva mezinárodního před vnitrostátním. Inkorporace generální – stát formou ústavního aktu řekne, že určitý typ mezinárodních smluv je přejat do vnitrostátního práva a má přednost před ním (Ústava ČR, článek 10).
Vládní a resortní – nespadají pod čl. 49 ani pod čl. 10, k ratifikaci nedává souhlas Parlament, nejsou inkorporovány – zavazují pouze stát, nikoliv občany, nejsou součástí právního řádu.
Čl. 95 odst. 1 – soudce je vázán zákonem a mezinárodní smlouvou, která je součástí právního řádu (pouze inkorporovanou, tzn. prezidentskou), je oprávněn posoudit soulad jiného právního předpisu se zákonem nebo s takovou MS.
Čl. 95 odst. 2 – Pokud dojde soudce k závěru, že zákon, jehož má být při řešení věci použito, je v rozporu s ústavním pořádkem, předloží věc Ústavnímu soudu; i mezinárodní smlouvy o lidských právech jsou součástí ústavního pořádku, takže také musí být předloženy Ústavnímu soudu (aby nedošlo ke snížení již poskytované procedurální ochrany lidských práv, aby nedošlo k porušení materiálního jádra ústavy→ je třeba ústavní pořádek rozšířit i o lidskoprávní smlouvy)
Euronovela (Novela Ústavy č. 359/2002 Sb.) – mj. přidání čl. 10a a 10b – příprava na vstup do EU
Mj. změna čl. 10 – rozšíření generální inkorporace na všechny prezidentské MS (dříve se to týkalo pouze lidskoprávních smluv)
Preventivní = předběžná kontrola MS Ústavním soudem (čl. 87 odst. 2) – ÚS rozhoduje o souladu MS podle čl. 10a a čl. 49 s ústavním pořádkem před její ratifikací. Do rozhodnutí ÚS nemůže být smlouva ratifikována.
Zákon o Ústavním soudu (§ 71a) – aktivně legitimované subjekty v různých fázích procesu
Odst. 1 – mez. smlouvou mohou být přeneseny některé pravomoci orgánů ČR na mezinárodní organizaci nebo instituci.
Odst. 2 – k ratifikaci mez. smlouvy v odstavci 1 je třeba souhlasu Parlamentu, nestanoví-li ústavní zákon, že k ratifikaci je třeba souhlasu daného v referendu.
Parlament dává souhlas kvalifikovanou většinou (3/5).
Dle Ústavního soudu – sdílená (slitá) suverenita – to, že jsou kompetence přeneseny dobrovolně, pod kontrolou a za účasti státu, neznamená oslabení suverenity. Pro zachování suverenity je důležité, že ČR může z EU vystoupit.
Čl. 10a je důvodem pro platnost evropského práva v ČR - obousměrný efekt.
Přenos suverenity (její části) ze strany státu je podmíněný („potud, pokud“ – doktrína So lange): pokud bude EU plnit a dodržovat své cíle, dodržení čl. 9 odst. 2 Ústavy (materiálního jádro ústavy = podstatné náležitosti demokratického právního státu, které nesmí být změněny).
Komunitární právo není referenčním kritériem pro posuzování ústavnosti vnitrostátního právního předpisu a rozpor s normou komunitárního práva sám o sobě nemůže vést k derogaci zákona. Evropské právo není součástí ústavního pořádku.
Ústavní soud odmítá posuzovat soulad domácího práva s evropským právem (zákon X nařízení/směrnice) a odmítá posuzovat ústavnost evropského práva (nařízení/směrnice X ústavní pořádek). Při interpretaci ústavního práva je však třeba přihlížet i k evropským předpisům a judikatuře SD EU.
Normy EU mají aplikační přednost. Evropské právo ale nemá absolutní přednost před ústavním právem! → rezerva → doktrína „So lange – potud, pokud“ → při hrubém vybočení z pravomocí a kompetencí může ÚS zrušit.
ÚS je opatrný tam, kde by měl zrušit vnitrostátní zákon (který je v rozporu s ústavou), který je nosičem implementovaného evropského práva → eurokonformní výklad → snaha vyložit zákon (nosič) tak, aby ho rušit nemusel → takový výklad, aby byl v souladu jak s ústavou, tak i s evropským právem.
Místo, kde se právo setkává s lidmi.