Osnova
Státní zastupitelství bylo zřízeno zákonem č. 283/1993 Sb., o státním zastupitelství, s účinností od 1.1. 1994 a nahrazuje dřívější prokuraturu. Přestože se jedná o orgán zařazený Ústavou v čl. 80 do moci výkonné, chápeme státní zastupitelství výhradně jako orgán zastupující veřejnou žalobu v trestním řízení.KLÍMA, K. Ústavní právo. 4. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk, 2010, s. 519 - 520. ISBN 978-80-7380-261-5. 1)
Název státní zastupitelství má demonstrovat zásadní rozdíl v postavení, organizaci a působnosti této nové soustavy orgánu v porovnání s dřívější prokuraturou. Sídla a obvody státních zastupitelství se shodují se sídly a obvody soudů.FILIP, J. Vybrané kapitoly ke studiu ústavního práva. Brno: Václav Klemm – Vydavatelství a nakladatelství, 2011, s. 247 - 251. ISBN 978-80-904083-7-1.2)
Jelikož je státní zastupitelství součást moci výkonné, odpovídají tomu zásady jeho řízení a organizace. Ústava státnímu zastupitelství negarantuje nezávislostPAVLÍČEK, V. a kolektiv. Ústavní právo a státověda, II. díl. Ústavní právo České republiky. 1. úplné vydání. Praha: Leges, 2011, s. 916 - 922. ISBN 978-80-87212-90-5.3), ministr spravedlnosti je nadřazen nejvyššímu státnímu zástupci a vykonává nad Nejvyšším státním zastupitelstvím dohled.KLÍMA, K. Ústavní právo. 4. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk, 2010, s. 519 - 520. ISBN 978-80-7380-261-5.4)
Státní zastupitelství tvoří decentralizovanou soustavu zastupitelství u jednotlivých soudů. Státní zástupci jsou jmenováni ministrem spravedlnosti a pracovní poměr vzniká složením slibu do rukou ministra spravedlnosti.
V čele každého zastupitelství stojí vedoucí, zastupuje ho jeho náměstek nebo náměstci v pořadí určeném vedoucím státním zástupcem.FILIP, J. Vybrané kapitoly ke studiu ústavního práva. Brno: Václav Klemm – Vydavatelství a nakladatelství, 2011, s. 247 - 251. ISBN 978-80-904083-7-1.5)
Státním zástupcem může být jmenován občan České republiky, který je způsobilý právně jednat, je bezúhonný, získal vysokoškolské právnické vzdělání a dovršil věku 25 let. Dále jeho morální vlastnosti musejí dávat záruku, že bude funkci řádně zastávat, a souhlasí se svým jmenováním do funkce. Státní zástupce je při výkonu funkce povinen postupovat odborně, svědomitě, odpovědně, nestranně, spravedlivě a bez zbytečných průtahů.
Podle Listiny základních práv a svobod nemají státní zástupci právo na stávku a dovoluje, aby jim zákon omezil právo na podnikání a jinou hospodářskou činnosti a právo zakládat politické strany, politická hnutí a sdružovat se v nich.PAVLÍČEK, V. a kolektiv. Ústavní právo a státověda, II. díl. Ústavní právo České republiky. 1. úplné vydání. Praha: Leges, 2011, s. 916 - 922. ISBN 978-80-87212-90-5.6)
S funkcí státního zástupce je neslučitelný výkon funkce poslance nebo senátora, člena orgánu územní samosprávy, soudce nebo funkce ve veřejné správě.FILIP, J. Vybrané kapitoly ke studiu ústavního práva. Brno: Václav Klemm – Vydavatelství a nakladatelství, 2011, s. 247 - 251. ISBN 978-80-904083-7-1.7)
Soustavu státního zastupitelství tvoří Nejvyšší státní zastupitelství, vrchní státní zastupitelství, krajská státní zastupitelství a okresní státní zastupitelství. Sídla a obvody státních zastupitelství se shodují se sídly a obvody soudů.KLÍMA, K. Ústavní právo. 4. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk, 2010, s. 519 - 520. ISBN 978-80-7380-261-5.8) V době branné pohotovosti státu působí také vyšší a nižší polní státní zastupitelství. V Praze působí městské státní zastupitelství s působností krajského a obvodní státní zastupitelství s působností okresních. V Brně působí městské státní zastupitelství s působností okresního státního zastupitelství.FILIP, J. Vybrané kapitoly ke studiu ústavního práva. Brno: Václav Klemm – Vydavatelství a nakladatelství, 2011, s. 247 - 251. ISBN 978-80-904083-7-1.9)
Nejvyšší státní zástupce je nadřízen vrchním státním zástupcům, ti jsou nadřízeni krajským státním zástupcům ve stejném obvodu a krajský státní zástupce je nadřízen okresním státním zástupcům ve stejném obvodu.KLÍMA, K. Ústavní právo. 4. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk, 2010, s. 519 - 520. ISBN 978-80-7380-261-5. 10)
Hlavním úkolem státního zastupitelství je zastupování veřejné žaloby v trestním řízení (čl. 80 Ústavy), přičemž platí princip legality, což je povinnost podat žalobu, existují-li pro to důvody předvídané trestním řádem. Dále může v oblasti trestního řízení působit i v rámci přípravného řízení.FILIP, J. Vybrané kapitoly ke studiu ústavního práva. Brno: Václav Klemm – Vydavatelství a nakladatelství, 2011, s. 247 - 251. ISBN 978-80-904083-7-1.11)
Mimo to vykonává i další pravomoci, které mu jsou svěřeny zákonem. Jedná se zejména o pravomoci, které souvisejí s trestním řízením a na základě těchto pravomocí může významně zasáhnout do základních práv a svobod jiných osob. Ve fázi přípravného řízení může pouze státní zástupce navrhnout vzetí osoby do vazby, vydání příkazu k zatčení, provedení domovní prohlídky nebo nařízení odposlechu a záznamu telekomunikačního provozu.
V netrestní oblasti může státní zastupitelství podat návrh na zahájení řízení před soudem nebo vstoupit do řízení jako účastník.PAVLÍČEK, V. a kolektiv. Ústavní právo a státověda, II. díl. Ústavní právo České republiky. 1. úplné vydání. Praha: Leges, 2011, s. 916 - 922. ISBN 978-80-87212-90-5.12)
Příslušnost státního zastupitelství je dána soudem, u kterého působí, nestanoví-li zákon jinak.
Pracovní poměr státních zástupců je založen jmenováním a vzniká složením slibu. Jsou jmenování na neomezenou dobu. Důvody zániku jsou taxativně vymezeny v zákoně:
Postavení státního zástupce a odpovědnost za výkon svěřené funkce.FILIP, J. Vybrané kapitoly ke studiu ústavního práva. Brno: Václav Klemm – Vydavatelství a nakladatelství, 2011, s. 247 - 251. ISBN 978-80-904083-7-1.14)
Stání zástupce nemá imunitu. Platové poměry státních zástupců jsou upraveny nařízením vlády. Státní zástupce je kárně odpovědný za kárné provinění, kterým je zaviněné porušení pracovní povinnosti nebo chování v rozporu s jeho postavením.
Místo, kde se právo setkává s lidmi.