Rozšířená osnova
Manželství (matrimonium) chápali Římané jako svazek uzavíraný v zájmu muže. Jednou z podmínek vzniku, avšak i trvání manželství, byla affectio maritalis, tj. vůle, úmysl muže vzít si ženu a mít ji jako manželku a jako matku legitimních dětí. Ztratil-li manžel tuto vůli, manželství končiloKonvičková, J. Manželské právo v historii – postavení mužů a žen [online]. 2013, diplomová práce, Univerzita Palackého v Olomouci, Právnická fakulta, s. 22. [cit 3. 1. 2021]. Dostupné z: https://theses.cz/id/vh3tfl/00164227-660340942.doc 1)
Manželství zanikalo těmito způsoby:
a) rozvodem v širším slova smyslu, tedy z vůle obou z manželů (divortium v užším smyslu slova) nebo z vůle jednoho z nich (repudium)Kincl, J., Urfus, V., Skřejpek, M. Římské právo. Praha: C.H. Beck, 1995. s. 139. 2) – zapuzení manželky ze strany manžela nebo jeho otce, byl-li manžel stále v jeho moci, obvykle pomocí zapuzovacího listu (libellus repudii),Bartošek, M. Encyklopedie římského práva. Praha: Academia, 1994. s. 174. 3)
b) adopcí zetě/snachy, kdy tak vzniklo mezi manželi příbuzenství, což bylo v rozporu s trváním manželství,Lukáč, P. Římské manželství s akcentem na majetkoprávní vztahy [online]. 2011, rigorózní práce, Univerzita Karlova v Praze, Právnická fakulta, s. 36. [cit 3. 1. 2021]. Dostupné z: https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/47425/150008013.pdf?sequence=1&isAllowed=y 4)
c) smrtí skutečnou nebo právní (za tuto považujeme ztrátu svobody [status libertatis] či ztrátou příslušnosti k obci, v tomto případě došlo k přeměně manželství civilního na manželství cizinecké).Kincl, J., Urfus, V., Skřejpek, M. Římské právo, s. 139. 5)
Procedura rozvodu (divortium) se lišila v závislosti na tom, zda šlo o manželství typu matrimonium cum in manum conventione, či o matrimonium sine in manum conventione:
S ohledem na současnou právní úpravu je vhodné ještě podotknout, že k procesu rozvodu nebylo třeba schválení soudu nebo veřejné moci.Divortium. Smith, W. A Dictionary of Greek and Roman Antiquities. [cit. 3. 1. 2021]. Dostupné z: http://penelope.uchicago.edu/Thayer/E/Roman/Texts/secondary/SMIGRA*/Divortium.html Zenáhlíková, J. Právní a společenské aspekty římského manželství do konce republiky[online]. 2007, rigorózní práce, Univerzita Karlova v Praze, Právnická fakulta, s. 63. [cit. 22. 2. 2021]. Dostupné z: https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/14439/150016296.pdf?sequence=1 15)
V době královské a v první polovině období římské republiky postačilo k rozvodu manželství naplnění dobrých důvodů, které musely být závažné (v opačném případě hrozila manželům společenská újma), a rozhodnutí rodinného soudu.Bérešová, J. Právní postavení žen v římského právu [online]. 2010, diplomová práce, Univerzita Karlova v Praze, Právnická fakulta, s. 19. [cit 22. 2. 2021]. Dostupné z: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/download/120031092 16) V klasické době navíc nebylo provedení rozvodů široce omezeno, pro rozpuštění manželství stačilo, pokud jeden z manželů odvolal souhlas, na základě něhož do manželství vstoupil.Kincl, J., Urfus, V., Skřejpek, M. Římské právo, s. 139. 17)
Naopak doba císařská již přinesla zákonný výčet důvodu rozvodů, bez jejichž naplnění nastupovaly majetkové tresty (poenae divortii) ve prospěch nevinného manžela (poenae divortii), sankcí byla též censorská důtka či vyloučení ze senátu. Od 4. stol. se navíc začal výrazněji projevovat vliv křesťanství, což v justiniánském právu vyústilo tím, že byl zakázán rozvod oboustranným souhlasem manželů (divortium communi consensu). Povolen byl jen jednostranný rozvod, kdy jej druhý z manželů nezavinil, a to pouze ze zákonných důvodů, jimiž byly zejména složení slibu čistoty, mužova impotence či upadnutí muže do válečného zajetí kumulativně s podmínkou alespoň pětileté nezvěstnosti (divortium bona gratia).Plut. Rom. 22,3. Citováno dle: Skřejpek, M. Texty ke studiu římského práva, s. 17. 18)
Manžel byl bez postihu oprávněn ženu vyhnat v případě, že spáchala čin travičství, podvržení dětí, padělání klíčů nebo cizoložství.Ulpiánus, 6,7. In: A Casebook on Roman Family Law, s. 173. 19) Pokud inicioval rozvod z jiných důvodů, musel zcela vrátit věno (dotis), které po sňatku s manželkou obdržel (šlo o formu trestu za zavinění rozvodu) – o vrácení mohla pomocí actio rei uxoriae žádat buď žena, pokud se po rozvodu stala osobou sui iuris, nebo její otec.Heyrovský, L. Instituce římského práva, s. 392. 20)
V případě, kdy rozvod způsobila žena, opět nastupoval majetkový postih ve prospěch druhé strany – manžel si ponechal 1/6 věna za každé dítě starší 3 let, a případně další 1/6 za jí páchané cizoložství (propter mores graviores) a za menší mravní prohřešky (propter mores leviores) šlo o 1/8.Heyrovský, L. Instituce římského práva, s. 392. 21)
Navíc mohl mstící muž na základě svého postavení při rozvodu snadno zajistit, aby jeho manželka už jejich společné potomky nikdy neviděla, proto mnoho žen zůstávalo raději v nešťastném manželství. V případě klidného rozvodu se rodiče samozřejmě mohli domluvit, v čí péči děti zůstanou.Divorce in Ancient Rome. Women in the ancient world. [cit 3. 1. 2021]. Dostupné z: http://www.womenintheancientworld.com/divorceinancientrome.htm?fbclid=IwAR21tL2bvBRN0NaNhUI82GgUbOKniW4vU0cHtFXO1jBcxuFt3DiwvmFhIn822)
Místo, kde se právo setkává s lidmi.