Osnova
Rozšířená osnova
Právo je specifické v tom, že je to normativní systém. Není to normativní systém jediný, stojí po boku ostatních normativních systémů jako je třeba morálka či náboženské normy. Všechny normativní systémy obsahují normy. To znamená, že stanovují, co má být (anglicky "what is ought to be") - jsou tedy preskriptivní. To je opačný pojem k pojmu deskriptivní, kdy se pouze činí výrok o něčem, co je (anglicky "what is"). V případě deskriptivních výroků se můžeme bavit o tom, jestli mají pravdivostní hodnotu nebo nemají. V případě normativních výroků můžeme pouze posuzovat, jestli s nimi bylo jednáno v souladu.
Většina věd má charakter deskriptivní. Věda totiž popisuje stav světa okolo nás. Fyzika, chemie, biologie - tyto vědy se snaží svět okolo nás popsat. Právo má jiné ambice, právo se snaží určit, jaký má svět kolem nás být. Proto stanovuje, jaká pravidla chování se na nás vztahují.
Rozdíl mezi normativním a deskriptivním můžeme ukázat na příkladu plánu a mapky. Mapa je dokument deskriptivní. Snaží se popsat svět okolo nás co nejvíce přesně. Pokud se reálný svět liší od mapy, je to chyba mapy. Je nepravdivá, tedy není užitečná. Naproti tomu si můžeme představit plán výstavby, např. územní plán obce. Ten sice vychází z toho, co je - ovšem reálnému stavu neodpovídá. Alespoň zatím ne. Říká totiž, co má být v budoucnu.
Příkladem takového pravidla chování je právě právní norma. Oproti ostatním pravidlům chování se liší tím, že je:
Právní normy jsou základním elementem právního systému. Pojem právní normy je odlišný od pojmu ustanovení právního předpisu (nebo jiného pramene práva).GERLOCH, Aleš. Teorie práva. 6. vydání. Plzeň: Aleš Čeněk, 2013, s. 36.1) V jednom ustanovení totiž může být zakotveno více právních norem, stejně tak různé části jedné právní normy mohou být obsaženy ve více ustanoveních právního předpisu.
Právní normy ovšem nemůžeme chápat jako jedinou součást právního řádu. Kromě právních norem jsou součástí právního řádu také tzv. právní principy (některými autory označované za tzv. metanormativní části právního systému)GERLOCH, Aleš. Teorie práva. 6. vydání. Plzeň: Aleš Čeněk, 2013, s. 33.2), dále též spousta ustanovení zákonů nemá charakter norem. Většinou právě proto, že nestanovují žádná práva a povinnosti adresátům, ale mají pouze hodnotící povahu (např. "Tomáš Garrigue Masaryk se zasloužil o stát" ze zákona č. 22/1930 Sb., o zásluhách T. G. Masaryka) nebo povahu definice. V takovém případě je pak nelze považovat za právní normy, ledaže by normativní význam nabyly jinak - např. že by vystupovaly jako hypotézy k jiné právní normě.
Pojďme si více rozvést jednotlivé znaky právních norem:
Právo je univezální normativní systém. Je spojeno se státním uznáním. Norma se stává právní normou, je-li uznána nebo přímo vytvořena státem (stát nemusí být vždy tvůrcem právní normy, např. u obyčejové normy či normy mezinárodního práva).GERLOCH, Aleš. Teorie práva. 6. vydání. Plzeň: Aleš Čeněk, 2013, s. 36-37.3) Toto tedy souvisí i s druhým bodem výše uvedeného výčtu znaků právní normy - totiž že normy musí být obsaženy v některém z pramenů práva. Právě to je totiž uznání normy státem. To, samozřejmě předpokládá to, že tento pramen práva vznikl požadovanou procedurou, tj. že jej přijal orgán, který k tomu měl zmocnění, že byl např. v případě právního předpisu řádně vyhlášen, apod.
Právní norma je obecná v tom smyslu, že dopadá na druhově neurčený okruh adresátů. Neznamená to, že by byl počet adresátů normy, na které norma dopadá, neurčitý - vždy je určitelný, i když v některých případech s velkými obtížemi. Když např. budeme vědět, že právní norma dopadá na všechny občany České republiky, víme, na kolik subjektů dopadá. Obecnost právních norem je důležitým předpokladem principu formální rovnosti.
I když je norma obecná, neznamená to tedy, že by nemohla omezit množství subjektů, na které dopadne. Některé normy se týkají každého (formulace "každý je povinen..." či "nikdo nesmí...", některé normy blíže specifikují své adresáty (občané, studenti, vojáci, ...). Právní norma může upravovat chování i jedinečného subjektu (např. prezident republiky), tím se pak ale rozumí, že každý, kdo bude prezidentem republiky, bude mít určitou pravomoc či povinnost.GERLOCH, Aleš. Teorie práva. 6. vydání. Plzeň: Aleš Čeněk, 2013, s. 37.4)
Z povahy jakékoliv normy vyplývá její abstraktnost. Obecnost právní normy nelze zaměňovat s její abstraktností. Abstraktnost je opakem jedinečnosti. Obecná může být i právní úprava jednorázová.
Zajímavou otázkou se zabýval Ústavní soud ve svém nálezu Pl. ÚS 27/09 ze dne 10.9.2009, který v populární známost vešel pod názvem "Kauza Melčák". Jednalo se o situaci, kdy si Poslanecká sněmovna zkrátila ústavním zákonem své volební období, což napadl právě poslanec Melčák ústavní stížností. Ústavní soud konkrétně uvádí: "V daném případě Ústavní soud konstatuje, že samotné předčasné ukončení funkčního období Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky je Ústavou předvídaný a aprobovaný institut (viz úprava rozpuštění Poslanecké sněmovny a vypsání předčasných voleb zakotvená v čl. 35 Ústavy). Ústava pro jeho uplatnění však stanoví kumulativně jak materiální podmínky, tak příslušnou proceduru, bez možnosti se od nich odchýlit. Napadený ústavní zákon v daném případě obé zcela ignoruje, článek 35 dočasně ad hoc suspenduje a mimo rámec Ústavou předepsaného postupu stanoví pro tento jediný případ zcela jiný postup mimo ten, který Ústava předpokládá a ukládá, a to aniž by takový postup byl aprobovatelný tak výjimečnými účely, mezi něž v předchozím výkladu k otázce veřejného zájmu Ústavní soud zařadil příkladmo okolnosti válečného stavu či přírodní katastrofy." Jinými slovy tak Ústavní soud zákonodárce kritizuje, že tento zákon není zákonem, protože jde pouze o jedinečný případ, který není zákonem právě z důvodu nedostatku abstraktnosti - a z toho hlediska se tak jedná pouze o individuální právní akt, k jehož vydání ovšem nemá Parlament ČR pravomoc.
Jestliže stát určitou normu uzná jako normu právní, měl by ji, stanoví-li tato norma povinnosti, též vynucovat. Vynucovat se nemusí pouze splnění primární povinnosti (obsažené v dispozici právní normy), ovšem také sekundární povinnost spočívající v tom, že pokud byla porušena dispozice právní normy, norma za takové porušení může stanovovat sankci. Vynucování normy je zabezpečeno orgány státní moci.
Přestože jsou právní normy nejzákladnější (elementární) částí právního řádu, i ony samotné mají své části. V souvislosti s částmi právních norem hovoříme často o tzv. trichotomické struktuře. Ta má podobu podmiňovací věty: jestliže (hypotéza) - pak (dispozice) - jinak (sankce).
Hypotéza (p) je ta část normy, která stanoví podmínky, za nichž se uskuteční vlastní pravidlo chování – dispozice.
Dispozice (q) část, která stanovuje vlastní pravidlo chování, je jádrem normy.
Sankce (r) ta část právní normy, v níž je stanovena újma za porušení právních povinností.
• Obsoletní právní norma je norma, která je sice stále platná, ale ne účinná.
1) BOGUSZAK, Jiří, Jiří ČAPEK a Aleš GERLOCH. Teorie práva. 1. Praha 3: ASPI Publishing, 2003. ISBN 80-86395-74-X.
2) GERLOCH, Aleš. Teorie práva. 6. Plzeň: Aleš Čeněk, 2013. ISBN 978-80-7380-454-1.
3) OSINA, Petr. Teorie práva. 1. Praha 2: Nakladatelství Leges, 2013. ISBN 978-80-87576-65-6.
Místo, kde se právo setkává s lidmi.