Obecně prospěšné práce jsou jednou z možných trestních sankcí, upravené v trestním zákoníku. Jde o alternativní trest – tj. trest nespojený s odnětím svobody – který se stal součástí sankčního trestního systému v roce 1995. Dle každoročních statistik Probační a Mediační služby, jde dokonce o nejčastěji ukládaný alternativní trest v České republice, kdy za rok 2019 se 42,4% veškerých spisů evidovaných Probační a Mediační službou v rámci vykonávacího řízení vztahovalo k trestu obecně prospěšných prací. Statistika pro všechny věkové kategorie za ČR rok 2019. pmscr.cz, citováno dne 25.7.2020. Dostupné online na: https://www.pmscr.cz/download/010119_311219_Statistika_PMS_pro_www.pdf.1)Trest obecně prospěšných prací může být uložen jako samostatný trest, jestliže vzhledem k povaze a závažnosti spáchaného přečinu a osobě a poměrům pachatele uložení jiného trestu není třeba, nebo i vedle jiného přípustného druhu trestu. Podstatou tohoto trestu je určitá obecně prospěšná pracovní povinnost. Jedná se tak o legální nucené práce sui generis, neboť tuto sankci lze uložit i bez souhlasu pachatele. HENDRYCH, Dušan a kol. Právnický slovník. 3. vydání. Praha: Nakladatelství C. H. Beck, 2009, s. 605.2)
Práce v rámci trestu obecně prospěšných prací je vykonávána ve prospěch obcí, státních a jiných obecně prospěšných institucí. Jakmile je trest obecně prospěšných prací vykonán, případně pokud soud rozhodne upustit od výkonu tohoto trestu nebo jeho zbytku, hledí se na pachatele jako by nebyl odsouzen a z pachatelova trestního rejstříku bude záznam o trestu vymazán.
Podmínky uložení a výkonu trestu obecně prospěšných prací upravuje §62 - §65 zákona č. 40/2009 Sb. Trestní zákoník. Kontrolu nad výkonem trestu obecně prospěšných prací pak vykonává Probační a Mediační služba podle zákona č. 257/2000 Sb. Zákon o Probační a Mediační službě.
Trest obecně prospěšných prací je obecným druhem trestu a jeho uložení není podmíněno tím, že je uveden ve zvláštní části trestního zákoníku v sankci za příslušný trestný čin. § 62 odst. 1 obsahuje jediné kritérium pro vymezení okruhu trestných činů, za jejichž spáchání lze uložit tento druh trestu. Jde o trestné činy, které jsou přečiny ve smyslu § 14 odst. 2, jimiž se podle legální definice zde obsažené rozumí všechny nedbalostní trestné činy a ty úmyslné trestné činy, na něž trestní zákon stanoví trest odnětí svobody s horní hranicí trestní sazby do pěti let. Jinak je trest obecně prospěšných prací přípustný v zásadě za jakýkoli přečin bez ohledu na způsob jeho spáchání, druh a rozsah následku nebo formu zavinění.
Výjimku z ukládání trestu obecně prospěšných prací představuje §62 odst. 2, kdy soud trest obecně prospěšných prací zpravidla neuloží, jde-li o pachatele, kterému byl trest obecně prospěšných prací v době tří let předcházejících uložení tohoto druhu trestu přeměněn na trest odnětí svobody.Zákon č. 40/2009, Sb., trestní zákoník.3)
Trestní opatření obecně prospěšných prací platí i pro okruh provinění spáchaných mladistvým pachatelem, kdy zde se při určování okruhu provinění, za něž lze uložit obecně prospěšné práce, nepřihlíží k modifikaci výměry trestu odnětí svobody podle § 31 odst. 1 ZSM.PÚRY, František. In ŠÁMAL, Pavel a kol. Trestní zákoník (EVK). 2.vydání. Praha: C. H. Beck, 2012, s. 835 (§ 62).4)
Trest obecně prospěšných prací může soud uložit ve výměře od 50 do 300 hodin. Soud může uložit pachateli na dobu trestu i přiměřená omezení a přiměřené povinnosti uvedené v § 48 odst. 4 směřující k tomu, aby vedl řádný život; zpravidla mu též uloží, aby podle svých sil nahradil škodu nebo odčinil nemajetkovou újmu, kterou přečinem způsobil, nebo aby vydal bezdůvodné obohacení získané přečinem.Were you at the party yesterday?3)
Ve srovnání s dřívější úpravou byla snížena horní hranice ze 400 hodin na 300 hodin, dolní hranice zůstala stejná. Soud může uložit trest obecně prospěšných prací bez ohledu na to, že trest stejného druhu již byl témuž pachateli uložen dřívějším rozsudkem a dosud nebyl vykonán, není-li zde překážka, pro kterou nelze tento trest zpravidla uložit podle § 62 odst. 2. Součet výměry dříve uloženého a dosud nevykonaného trestu obecně prospěšných prací a výměry nově ukládaného trestu stejného druhu tedy může překročit maximální hranici 300 hodin.
Není možné mimořádné snížení ani zvýšení uvedené sazby. Omezení pak vyplývá ze skutečnosti, že trest obecně prospěšných prací lze uložit jen v takové výměře, aby po jeho případné přeměně v trest odnětí svobody podle § 65 odst. 2 písm. b) nebyla překročena horní hranice trestu odnětí svobody stanovená ve zvláštní části trestního zákoníku za příslušný trestný čin, což se – s ohledem na maximální výměru trestu obecně prospěšných prací ve výši 300 hodin a přepočítací poměr podle § 65 odst. 2 písm. b) – týká trestných činů se sazbou odnětí svobody do 6 měsíců.Rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 23.5.2007, sp. zn. 4 Tz 34/2007.5)
V rámci uloženého trestu obecně prospěšných prací mohou být pachateli uloženy rovněž některé z přiměřených omezení a přiměřených povinností uvedených v § 48 odst. 4 TrZ, jež směřují k tomu, aby vedl řádný život. Jako přiměřená omezení a přiměřené povinnosti může soud pachateli uložit zejména: podrobit se výcviku pro získání vhodné pracovní kvalifikace, podrobit se vhodnému programu sociálního výcviku a převýchovy, podrobit se léčení závislosti na návykových látkách, které není ochranným léčením podle tohoto zákona, podrobit se vhodným programům psychologického poradenství, zdržet se návštěv nevhodného prostředí, sportovních, kulturních a jiných společenských akcí a styku s určitými osobami, zdržet se neoprávněných zásahů do práv nebo právem chráněných zájmů jiných osob, zdržet se hazardních her, hraní na hracích přístrojích a sázek apod.DURDÍK, Tomáš. In DRAŠTÍK, Antonín a kol. Komentář Trestní zákoník - I.díl. 2. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2015, s. 514 (§ 63).6)
Odsuzuje-li soud k trestu obecně prospěšných prací pachatele ve věku blízkém věku mladistvých, může mu v zájmu využití výchovného působení rodiny, školy a dalších subjektů uložit, mimo jiné některá z výchovných opatření uvedených v zákoně o soudnictví ve věcech mládeže, a to za obdobného užití podmínek stanovených pro mladistvé. Mezi tyto výchovné opatření patří: dohled probačního úředníka, probační program, výchovné povinnosti, výchovná omezení, napomenutí s výstrahou. Konktrétně např. aby mladistvý bydlel s rodiči nebo jinou zletilou osobou, aby nenavštěvoval určité akce nebo zařízení, zdržel se kontaktu s určitými osobami, dle svých možností nahradil poškozenému škodu, neužíval návykové látky atd.Tamtéž, s. 516.7)
Podle §64 přihlédne soud při ukládání obecně prospěšných prací ke stanovisku pachatele, k jeho zdravotnímu stavu a k možnosti uložení tohoto trestu. Trest obecně prospěšných prací neuloží, je-li pachatel zdravotně nezpůsobilý k soustavnému výkonu práce. Uložení trestu obecně prospěšných prací není podmíněno souhlasem pachatele s tímto druhem trestu, soud může trest uložit i navzdory negativnímu stanovisku pachatele, ale přesto bude mít i postoj pachatele určitý význam při zvažování, zda uložit trest obecně prospěšných prací či jiný druh trestu. Pachatel má tedy právo se vyjádřit a soud by se pak měl v odůvodnění rozsudku náležitě vypořádat s tím, proč je namístě uložení trestu obecně prospěšných prací i navzdory negativnímu stanovisku pachatele.
Zákon požaduje zvlášť přihlédnout též ke zdravotní způsobilosti pachatele, protože ta má bezprostřední vliv na možnost vykonat trest obecně prospěšných prací. Práce, které jsou obsahem výkonu tohoto druhu trestu, musí pachatel vykonat sám osobně, a jestliže by bylo už v době ukládání trestu obecně prospěšných prací zřejmé, že zdravotní stav pachatele mu neumožní výkon prací, nemělo by žádný smysl ukládat takovému pachateli tento trest. PÚRY, František. In ŠÁMAL, Pavel a kol. Trestní zákoník (EVK). 2.vydání. Praha: C. H. Beck, 2012, s. 853 (§ 64).8)
Po pravomocném uložení trestu obecně prospěšných prací je odsouzený povinen splnit dvě základní podmínky, které jsou dány kumulativně, a to jednak ve stanovené době, rozsahu a kvalitě uložený trest řádně vykonat a jednak vést od okamžiku pravomocného odsouzení do skončení výkonu trestu řádný život. Pokud odsouzený byť jednu z těchto podmínek zaviněně neplní, může být soudem rozhodnuto o přeměně té části trestu obecně prospěšných prací, která nebyla doposud řádně vykonána, v trest domácího vězení, v peněžitý trest nebo v nepodmíněný trest odnětí svobody.DURDÍK, Tomáš. In DRAŠTÍK, Antonín a kol. Komentář Trestní zákoník - 1. díl. 2. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2015, s. 525 (§ 65).9)
S uložením obecně prospěšných prací, se pro odsouzeného pojí také další povinnosti:
Zároveň s tím má odsouzený také práva, jako např:
Místo, kde se právo setkává s lidmi.