Rozšířená osnova
Infamia byla římským institutem újmy na občanské cti a vážnosti způsobená na základě zákonné úpravy i práva honorárního.Sommer, O. Učebnice soukromého práva římského. I. díl. Praha: Wolters Kluwer ČR, a.s., 2011, s. 184.1) Infamovaná osoba je stíhána nezpůsobilostí působit na vznik, změnu a zánik právem vymezených právních skutečností. Institutem rozdílným může být turpitudo – jednalo se o faktické snížení na cti, ke kterému se přihlíželo pouze v případech, kdy zvláště záleželo na ctnosti příslušného člověka (např. volba poručníka, připuštění ke svědecké výpovědi, volba do veřejné funkce…).Kincl, J. Urfus, V. Skřejpek, M. Římské právo. Praha: C. H. Beck, 1995, s. 78–79.2) Infamie měla značný význam pro římské právo soukromé i procesní – podléhala hněvu bohů a společenskému odsouzení jako důsledek porušení zákona i etických norem.Apsītis, A. Joksts, O. The concept of infamy (infamia) in Roman law: An engine for sustainable development and public security – the Roman example. In: Journal of Security and Sustainability Issues. 2013, roč. 3, č. 1, s. 34.3)
Institut infamie se z dochovaných právních pramenů poprvé objevuje již v zákoně XII. desek. Zde se o bezectnosti mluví v souvislosti s následným odmítnutím podat svědectví mancipaci svědka, který byl ale fakticky mancipaci přítomen – takového svědka postihuje infamia a stává se intestabilis (není schopen svědka povolat a ani se jím stát, čímž je mu znemožněno i např. pořídit závěť).LTD VIII, 22. Cit. dle: Skřejpek. Texty ke studiu římského práva, s. 44.4) V pozdější době se skrze leges do skupiny infamovaných zahrnují i osoby, které se chovaly nečestně nebo se věnovali určitým povoláním, a tímto se vylučují z určitých práv soukromých i veřejných (tím vzniká tzv. infamia legis).Heyrovský, L. Dějiny a systém soukromého práva římského. 4., opr. vyd. Praha: J. Otto, 1910, s. 161.5) Konečnou podobu pak infamiae dává právo honorární.Kincl, J. Urfus, V. Skřejpek, M. Římské právo. Praha: C. H. Beck, 1995, s. 78.6) Justiniánské právo infamiam taktéž zahrnuje (dokonce je shrnuta v rámci justiniánské kodifikace), zvláště ve vztahu neschopnosti podat actionem popularem (žaloba k ochraně veřejného zájmu v trestních věcech, kterou mohl podat kdokoliv).Bonfante, P. Instituce římského práva. 9. vydání. Brno: ČS.A.S. Právník, 1932, s. 124.7) Následně však Justinián zavádí, že již nelze odpůrci namítnou obranu z nezpůsobilosti, a tím pozbývá infamie z hlediska práva většího smyslu.Bonfante, P. Instituce římského práva. 9. vydání. Brno: ČS.A.S. Právník, 1932, s. 65.8)
Preatorským ediktem se nakonec stanovují dvě podoby infamiae,Kincl, J. Urfus, V. Skřejpek, M. Římské právo. Praha: C. H. Beck, 1995, s. 79.9) jejichž dělení následně ve středověku definují komentátoři:Bonfante, P. Instituce římského práva. 9. vydání. Brno: ČS.A.S. Právník, 1932, s. 66.10)
Jedná se o infamiam vyplývající z jistých nečestných činů či skutečností, případně výkonu určitého povolání.Sommer, O. Učebnice soukromého práva římského. I. díl. Praha: Wolters Kluwer ČR, a.s., 2011, s. 184.11) Jako konkrétní příklady je možné uvést:
V rámci výjimky nebyli infamií stiženi atleti (protože sice veřejně vystupují, ale ukazují u toho svoji sílu, což je žádané), a dále hudebníci, zápasníci, vozatajové ani ti, kteří jim myjí koně, a obecně ani lidé, kteří se podílejí na výkonu povinností při posvátných hrách.D. 3, 2, 4, pr.23) Stejně tak byli proti infamii chráněni ti, kteří vykonávali dozor v zájmu veřejném či zájmu státu nad provozováním veřejných performancí.D. 3, 2, 4, 124) Ochrana náleží i ženám nuceným k výkonu prostituce v otroctví v případě jejich propuštění.D. 3, 2, 2425)
Tato infamia přicházela až v důsledku rozhodnutí soudu nebo magistráta.Heyrovský, L. Dějiny a systém soukromého práva římského. 4., opr. vyd. Praha: J. Otto, 1910, s. 163.26) Mezi takové skutečnosti patřilo např.:
V římském procesu mohla být osoba chráněna před infamií přísahou, že nic špatného neudělala, protože přísahou prokazuje svoji nevinu.D. 3, 2, 6, 436) Dále nebyla osoba stižená automaticky infamií, v důsledku rozhodnutí soudu o udělení fyzického trestu – infamie přicházela z důvodu činu, za který si trest zasloužila.D. 3, 2, 2237)
Infamia fungovala jako sankce na právní způsobilosti poznamenaného člověka, a to zvláště z důvodu zajištění veřejného pořádku a řádného rozvoje společnosti.Apsītis, A. Joksts, O. The concept of infamy (infamia) in Roman law: An engine for sustainable development and public security – the Roman example. In: Journal of Security and Sustainability Issues. 2013, roč. 3, č. 1, s. 34.38) Zasahovala tak jak do práv veřejných, tak i do práv soukromých infamovaného člověka. Dochází proto ke ztrátě občanské cti (deminutio existimationis).Heyrovský, L. Dějiny a systém soukromého práva římského. 4., opr. vyd. Praha: J. Otto, 1910, s. 161.39)
Hlavní zásahem byla ztráta těch veřejných občanských práv, které nějakým způsobem právě s občanskou ctí souvisí: ius suffragii (aktivní volební účast) a ius honorum (pasivní volební účast). Dále je jim omezeno ius postulandi (právo činit podání na soudech), kdy nyní nesmí zastupovat jiného či se nechat jiným zastupovat, a také je jim zakázáno činit návrh před soudem za jiného.Sommer, O. Učebnice soukromého práva římského. I. díl. Praha: Wolters Kluwer ČR, a.s., 2011, s. 184.40) Z hlediska práva soukromého pak nesměli uzavírat manželství s osobou ingenui (rodem svobodnou),Kincl, J. Urfus, V. Skřejpek, M. Římské právo. Praha: C. H. Beck, 1995, s. 79.41) být svědkem při právních jednáních nebo svědky k právnímu jednání povolatLTD XIII, 2242) a porotcem v civilním procesu.Sommer, O. Učebnice soukromého práva římského. I. díl. Praha: Wolters Kluwer ČR, a.s., 2011, s. 184.43) Infamovaný byl tedy také intestabilis, což znamená že nemohl uzavřít závěť právě z důvodu neschopnosti povolat svědky (ti jsou k pořízení závěti nutní).LTD XIII, 2244)
Místo, kde se právo setkává s lidmi.