Osnova
Rozšířená osnova
Fideikomis je neformální odkaz v podobě žádosti nebo doporučení adresovaného dědici či komukoli, kdo díky smrti zůstavitele obdrží část z pozůstalosti. Vedle klasických odkazů (Legátů) se postupně začal vyvíjet i jiný druh pořízení pro případ smrti, jehož splnění bylo svěřeno důvěře dědice. Tento institut byl nazýván fideicommissum. Pomocí fideikomisu žádal zůstavitel dědice, či jinou osobu, která získá pozůstalost, aby něco plnila. Tato žádost neměla žádnou vymahatelnou formu a byla plně založena na důvěře. Žádost byla brána jako určitá mravní povinnost vůči zůstaviteli.FRÝDEK, Miroslav, Pavel SALÁK a Renata VESELÁ. Římské právo pro bakaláře. Brno: Masarykova univerzita, 2009. Edice učebnic Právnické fakulty Masarykovy univerzity v Brně, č. 433. ISBN 978-80-210-5002-0. s. 184 1) Samotná podstata fideikomisu je obsažena již v jeho názvu, kdy frázi "fidei committo" je možné přeložit jako "tvé důvěře svěřuji". DAJCZAK, Wojciech, Tomasz GIARO a Franciszek LONGCHAMPS DE BÉRIER. Právo římské: základy soukromého práva. Olomouc: Iuridicum Olomoucense, 2013. ISBN 978-80-87382-41-7. s. 115 2)
Od legátů se lišily především svou naprostou neformálností. Vznikly díky stále se rozšiřující tendenci žádat dědice, či nabyvatele majetku, aby poskytl majetkový prospěch třetí osobě.KINCL, Jaromír a Valentin URFUS. Římské právo: [celostátní vysokoškolská učebnice pro studenty právnických fakult]. Praha: Panorama, 1990. Učebnice. ISBN 80-7038-134-5. str. 3783) Fideikomis se nevázal ani na závěť ani na kodicil. Fideikomisáři (lidé v jejichž prospěch byl fideikomis zřízen) bývali zpravidla lidé, kteří se nemohli z nějakého důvodu stát právoplatnými dědici či odkazovníky.REBRO, Karol. Rímske právo súkromné. Bratislava: Obzor, 1980. str. 271 4) Nebo k nutnosti zřídit fideikomis mohlo dojít v momentě, kdy byl v cizině, kde nemohl zřídit testament, a nebylo tedy možné navázat na něj odkaz. BONFANTE, Pietro. Instituce římského práva. 9. vydání. Brno: ČS.A.S. Právník, 1932. Knihovna českého akademického spolku "Právník" v Brně. s. 687-6885)
Pomocí fideikomisu bylo možné i vydání pozůstalosti či její části či propuštění otroků na svobodu.
Zúčastněné osoby byly:
Hlavní rozdíly mezi legatem a fideikomisem:
V období republiky se stávalo, že zůstavitel nedodržoval správné formy pro legáty a vzniká tak nežalovatelný morální nárok na část majetku ve formě fideikomisu. V období císařství za Augusta byla stanovena první právní úprava, přikazoval konsulům, aby vynutili plnění fideikomisů extra ordinem.HEYROVSKÝ, Leopold. Dějiny a systém soukromého práva římského. 4., opr. vyd. Praha: J. Otto, 1910. s. 1142 7) K uznání fideikomisu císařem došlo okolo roku 4 n.l.BARTOŠEK, Milan. Senatusconsultum Trebellianum: příspěvek k vývoji universálních fideikomisů a zásady zůstavitelovy disposiční volnosti. V Praze: Nákladem České akademie věd a umění, 1945. s. 7-98) To že Austus poskytl možnost žalovat na základě fideikomisu mělo zásadní význam především pro posílení pružnosti římského práva. Díky větší pružnosti fideikomisu oproti legatu bylo například umožněno rozšířit rozsah subjektů, kterých se mohl týkat. Fideikomisy mohly být zřízeny ve prospěch cizinců nebo žen, které podléhaly zákazu Lex Voconia. Větší pružnost se neprojevila pouze v rozsahu subjektů, ale také například v jazyce, kterým mohl být fideikomis sepsán. Legáty neumožňovaly sepsáni kupříkladu v řečtině, při zřízení fideikomisu nebyla řečtina důvodem pro neplatnost. Za císaře Claudia byl dokonce zřízen všeobecný soud fideikomisní, který byl spravován konsuly a dvěmi praetores fideicomissarii (od Tita pouze 1 praetor). Díky tomu se fideikomisum stalo řádným právním institutem.HEYROVSKÝ, Leopold. Dějiny a systém soukromého práva římského. 4., opr. vyd. Praha: J. Otto, 1910. s. 11427) Pravomoc fideikomisárních paetorů se zpočátku týkala pouze méně důležitých případů, a to z důvodu, aby bylo odlehčeno konsulům.BARTOŠEK, Milan. Senatusconsultum Trebellianum: příspěvek k vývoji universálních fideikomisů a zásady zůstavitelovy disposiční volnosti. V Praze: Nákladem České akademie věd a umění, 1945. s. 9-109)
Postupně se pomocí císařského zákonodárství, především z doby Konstantina, začaly fideikomisy a legáty čím dál více podobat. Fideikomisům byla přidělena určitá forma. Zůstavitel často ukládal dědicovi jak legát, tak fideikomis. Úplně sloučení proběhlo za císaře Justiniána, kdy byly jednak sjednoceny všechny čtyři formy legátu a stejně tak byly legáty postaveny na stejnou roveň s fideikomisy. Každý odkaz měl být pokládán zároveň za legát i fideikomis, a výhody obou měly být sloučeny. Obecně se preferovaly volnější a mírnější zásady fideikomisů.HEYROVSKÝ, Leopold. Dějiny a systém soukromého práva římského. 4., opr. vyd. Praha: J. Otto, 1910. s. 1144-1145 10)
Po sloučení fideikomissu a odkazu se na fideikomis vztahovala stejná omezení a platila tak stejná nutnost omezovat výši, kterou můžou odkazy dosahovat, jelikož některé dědictví byly plně rozděleny mezi obdařené a na dědice již nezůstalo nic. Tyto situace postupně řešilo několik zákonů, ve kterých byla specifikovaná maximální výše odkazů.
Na fideikomisy se po sloučení fideikomisu a okazu vztahovaly již existující zákony vztažené na legatum.
Předmětem univerzálního fideikomisu byla celá pozůstalost. Skutečný odkaz celé pozůstalosti byl umožněn až díky fideikomisu. Dědic označovaný jako dědic fiduciární (hereditas fiduciarius), byl povinován převést na odkazovníka pozůstalost, či její část, v okamžiku, kdy se stal dědicem. Problém byl, že i po předání pozůstalosti byl dědic stále považován za univerzálního sukcesora zůstavitele, proto bylo třeba aby si dědic a univerzální fideikomisář upravili vzájemnými zárukami svoje postavení při vymáhání pohledávek či plnění pozůstalostních dluhů. Fakt, že dědic z univerzálního fideikomisu nic neměl a tudíž něměl nijak velkou motivaci, aby dědictví přijal a následně pozůstalost postoupil někomu jinému, řešil SC Pegasianum, kde dědici mimo jiné byla přiznána 1/4 pozůstalosti.KINCL, Jaromír a Valentin URFUS. Římské právo: [celostátní vysokoškolská učebnice pro studenty právnických fakult]. Praha: Panorama, 1990. Učebnice. ISBN 80-7038-134-5. s. 386-389 15)
Zůstavitel mohl uložit fideikomisáři, aby vydal celé či část majetku, který dostal od zůstavitele po své smrti nebo po určité době. Tento přesun odkázaného majetku se nazýval fideikomisární substituce, specifický případ je rodinný fideikomis.
Rodinný fideikomis měl být předán příbuznému, kterého určil zůstavitel. Pokud nebyl určen člen rodiny, pak dle dědických zásad připadlo příbuzným, pokud nebyli příbuzní pak i zeťům, snachám, v nejzazším případě i propuštěncům. Za Justiniána byl rodinný fideikomis rozšířen ještě na další příbuzné, měl však končit ve 4. stupni (generaci) - stupně se počítaly dle zásady "quot partus, tot gradus" = kolik porodů, tolik stupňů (generací). Rodinný fideikomis zanikal, pokud není dalších oprávněných příbuzných, nebo pokud daly všechny oprávněné generace souhlas ke zcizení. Omezení rodinným fideikomisem nemohlo trvat déle než po dvě generace.BONFANTE, Pietro. Instituce římského práva. 9. vydání. Brno: ČS.A.S. Právník, 1932. Knihovna českého akademického spolku "Právník" v Brně. s. 714-71516)
Pod druhy fideikomisů je možné také zařadit kodicil.
Místo, kde se právo setkává s lidmi.