Osnova
Rozšířená osnova
Daň z hazardních her je přímá daň, jejímž předmětem je zdanění provozování hazardních herpodle zákona o hazardních hrách. O zařazení této daně se vedou spory, protože by bylo možné tuto daň zařadit také mezi nepřímé daně, konkrétně by mohlo jít o druh spotřební daně. Daň z hazardních her je pilotní daní používající samovyměření. Daň z hazardních her se skládá z osmi dílčích daní - dílčí daň z loterií, dílčí daň z kursových sázek, dílčí daň z totalizátorových her, dílčí daň z bing, dílčí daň z technických her, dílčí daň z živých her, dílčí daň z tombol a dílčí daň z turnajů malého rozsahu.
Daň z hazardních her nedopadá přímo na hráče, ti požívají za určitých podmínek osvobození od daně z příjmů fyzických osob. Daň z hazardních her nahradila dřívější odvod z loterií a jiných podobných her.
Parlament v listopadu 2018 projednává změnu konstrukce základu daně a změnu příslušnosti správce daně.Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti daní, Sněmovní tisk 206, Poslanecká sněmovna, 8. volební období1)
Subjekt daně je označen jako poplatník a je jím provozovatel hazardní hry. Provozování hazardní hry zahrnuje jak samotné uskutečňování hazardní hry, tak i všechny související činnosti.§ 5 zákona č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách.2) I když to zákon o dani z hazardních her výslovně nestanoví, je poplatníkem daně z hazardních her pouze ten, kdo hru uskutečňuje.
Předmětem daně je provozování hazardní hry, k jejímuž provozování je zapotřebí základní povolení, tedy loterie, kursové sázky, totalizátorové hry, binga, technické hry a živé hry, nebo ohlášení, tedy velká tombola a turnaj malého rozsahu. Předmět daně tak nenaplňuje malá tombola s herní jistinou do 100 000 Kč, protože ta se neohlašuje ani k jejímu provozování není třeba základního povolení.
Předmět daně je naplněn jak při legálním provozování hazardní hry, tak v případě, kdy je taková hra provozována bez základního povolení či ohlášení. Tím se daň z hazardních her liší od dřívějšího odvodu z loterií a jiných podobných her.
Předmět daně naplní jak provozování internetové hry, tak tzv. land-based provozování, například v herně či kasinu. Při land-based provozování je zdaněno provozování na územíČeské republiky. U internetové hry se stanoví fikce, že je hra provozována na území České republiky, pokud alespoň částečně cílí na osoby s bydlištěm na území České republiky§ 5 zákona č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách.3), přičemž předmět daně naplní provozování na takto definovaném území České republiky pro účastníky hazardní hry, tedy pro osoby, které mají bydliště na území České republiky.
Daň z hazardních her se vztahuje i na hazardní hry s tzv. sdílenou jistinou, prováděné přeshraničně. Příkladem takové hry je Eurojackpot.Sazka - Loterie Eurojackpot4)
Základ daně je valorický a skládá se z dílčích základů pro jednotlivé druhy hazardních her. Pro všechny druhy hazardních her je pak dílčí základ daně konstruován jako kladný rozdíl mezi celkovým množstvím přijatých a nevrácených vkladů a celkovým množstvím vyplacených výher. Jde o jeden z možných modelů konstrukce základu daně z hazardních her, v zahraničí je také obvyklé to, že vyplacené výhry nesnižují základ daně. I když zákon o hazardních hrách zakazuje nepeněžité vklady do her§ 7 odst. 4 zákona č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách.5), tak pokud provozovatel v rozporu se zákonem takové vklady přijme, vstoupí tyto vklady do základu daně a ocení se standardním způsobem.
V případě internetových her, kdy čeští hráči hrají proti zahraničním, se uplatní zvláštní vzorec založený na trojčlence.
Sazba daně je diferencovaná poměrná lineární. Sazba vyjadřuje společenskou škodlivost jednotlivých hazardních her, a proto mají technické hry sazbu 35 %. V původním návrhu byla sazba více diferencovaná (měla tři pásma a lépe zohledňovala společenskou škodlivost jednotlivých her).Vládní návrh zákona o dani z hazardních her, Sněmovní tisk 579/0, Poslanecká sněmovna, 7. volební období6)
Výpočet daně spočívá v odděleném vypočtení dílčích daní, které se následně sečtou. Každá dílčí daň se vypočte jako součin dílčího základu daně zaokrouhleného na celé stokoruny nahoru a jemu odpovídající sazby.
Zdaňovacím obdobím je kalendářní čtvrtletí.
Daň z hazardních her je sdílenou daní, jejíž výnos se dělí mezi stát a obce. Rozpočtové určeníse liší pro dílčí daň z technických her a pro ostatní dílčí daně.
Pro dílčí daň z technických her je stanovena minimální dílčí daň, odvozená od počtu herních pozic jednotlivých povolených koncových zařízení uvedených v povolení k umístění herního prostoru přičemž platí, že je nerozhodné, po kolik dní ve zdaňovacím období byla herní pozice povolena.
Daň z hazardních her spravují orgány Finanční správy České republiky. Správcem daně jsou všechny finanční úřady, avšak u legálních provozovatelů byla správa daní delegována na Specializovaný finanční úřad.
Poplatník se nemusí registrovat k dani, ale musí podávat daňové přiznání. Správa daně probíhá v režimu samovyměření.
Místo, kde se právo setkává s lidmi.