Menu icon
Zpět

Osnova

Reklama

Zákony pro lidi

Charta 77  

od  Aneta Říhová 

Charta 77 představuje klíčový dokument československých právních dějin období normalizace. Vznikla počátkem roku 1977 jako občanská iniciativa reagující na systematické porušování lidských práv a svobod, k jejichž respektování se Československo zavázalo podpisem mezinárodních paktů a Závěrečného aktu Konference o bezpečnosti a spolupráci v Evropě (KBSE) konané v Helsinkách roku 1975.Pithart, Petr. Charta 77. In: Schelle, Karel – Tauchen, Jaromír (eds.). Encyklopedie českých právních dějin. Svazek II. D–J. Plzeň: Aleš Čeněk, 2020, s. 741.1) Charta 77 nebyla organizací, nýbrž volným společenstvím osob, které upozorňovaly na nedodržování závazků státu a požadovaly jejich naplňování v duchu mezinárodního i vnitrostátního práva.Tamtéž, s. 739.2)

Vznik a vývoj Charty 77

Vznik Charty 77 je nutno chápat v kontextu politických poměrů tzv. normalizace po roce 1968. Režim po potlačení Pražského jara obnovil monopol moci Komunistické strany Československa a uzavřel prostor pro svobodnou veřejnou diskusi. Zlomovým impulsem k formulaci Charty se stal proces s hudební skupinou The Plastic People of the Universe, jenž odhalil, že stát zasahuje do kulturní svobody a svobody projevu v rozporu s vlastními právními závazky.Tamtéž, s. 742.3)

K přípravě dokumentu se sešla skupina intelektuálů a občanů z různých oblastí společenského života – mezi nejvýznamnější patřili filozof Jan Patočka, dramatik Václav Havel a diplomat Jiří Hájek.Rupnik, Jacques. The Legacy of Charter 77 and the Emergence of a European Public Space. In: Prečan, Vilém (ed.). Charta 77: Od obhajoby lidských práv k demokratické revoluci 1977–1989. Praha: Ústav pro soudobé dějiny.4) Text Charty byl dokončen koncem roku 1976 a 1. ledna 1977 předán Federálnímu shromáždění a vládě ČSSR.

Helsinský kontext a mezinárodněprávní rámec

Závěrečný akt Helsinské konference z roku 1975, který Československo podepsalo, se stal významným právním a morálním východiskem Charty 77.Závěrečný akt Konference o bezpečnosti a spolupráci v Evropě, Helsinky 1975.5) Dokument obsahoval tzv. „třetí koš“ – závazky států k respektování lidských práv, svobody vyznání, myšlení a pohybu. Podpisem se ČSSR mezinárodně zavázala tyto zásady naplňovat, avšak faktický stav v zemi těmto slibům odporoval.Vaněčková, Ivana. Charta 77 versus věřící, církve a náboženská práva. Diplomová práce obhájena na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze v roce 2009, s. 21.6)

Chartisté navazovali i na Mezinárodní pakt o občanských a politických právech a Mezinárodní pakt o hospodářských, sociálních a kulturních právech, publikované ve Sbírce zákonů pod č. 120/1976 Sb.Zákon č. 120/1976 Sb., o Mezinárodním paktu o občanských a politických právech a o Mezinárodním paktu o hospodářských, sociálních a kulturních právech.7) Tyto akty se staly právním základem jejich argumentace: stát, který sám ratifikoval a vyhlásil závazné mezinárodní smlouvy, je povinen je dodržovat.Dienstbier, Jiří. Lidská práva a Helsinský proces. Praha: Lidové noviny, 1990, s. 44.8)

Obsah a principy Charty 77

Úvodní prohlášení Charty 77 nebylo politickým programem, ale výzvou k dodržování práva. Signatáři deklarovali, že chtějí sledovat, zda jsou v ČSSR respektována základní práva člověka, a v případě jejich porušení na to upozorňovat veřejnost i státní orgány.Pithart, op. cit., s. 741.9) Činnost Charty byla koncipována jako otevřený dialog mezi občany a vládou, přičemž se opírala o princip právního státu a odpovědnosti moci.

V roce 1978 byl založen Výbor na obranu nespravedlivě stíhaných (VONS), který dokumentoval případy porušování práva a neoprávněných zásahů státní moci.Prečan, op. cit., s. 41.10)

Reakce režimu

Státní moc reagovala na vznik Charty 77 rozsáhlými represemi. Signatáři byli sledováni Státní bezpečností, zatýkáni, propouštěni z práce a vystaveni veřejné diskreditaci.Tamtéž, s. 45.11) V únoru 1977 byla zorganizována tzv. Anticharta, která měla oficiálně demonstrovat „odmítnutí Charty 77 československými umělci“.Vaněčková. Charta 77 versus věřící, církve a náboženská práva, s. 28.12) Přestože se počet původních signatářů pohyboval kolem 240 osob, jejich činnost vyvolala mezinárodní ohlas a přispěla k rozvoji ochrany lidských práv ve střední Evropě

Význam v kontextu právních dějin

Z právně-historického hlediska představuje Charta 77 mimořádný fenomén: právní argumentace občanské iniciativy byla vystavěna na mezinárodních smlouvách, které měly podle tehdejšího ústavního rámce závaznou povahu.Pithart, op. cit., s. 753.13) Tím se Charta stala nejen morálním, ale i právním apelem na stát, aby plnil své mezinárodní povinnosti.

V širším kontextu lze Chartu 77 chápat jako součást tzv. „Helsinského procesu“ – neformální sítě občanských iniciativ, které ve východním bloku usilovaly o prosazení lidských práv v rámci závazků KBSE.Pauer, Jan. Od Helsinek k Praze – Helsinský proces a východní Evropa 1975–1989. Praha: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 2005, s. 72.14) Myšlenkově i organizačně se Charta 77 podílela na vytvoření občanské společnosti, která sehrála klíčovou úlohu při demokratických změnách po roce 1989.

Závěr

Charta 77 je zásadním mezníkem v dějinách československého státu. Spojila mezinárodněprávní principy s vnitrostátním apelem na dodržování zákonnosti a právního státu. Její význam přesahuje rámec opozice vůči režimu – představuje doklad, že i v podmínkách totality lze argumentací opřenou o právo hájit lidskou důstojnost a svobodu.


  • 1) Pithart, Petr. Charta 77. In: Schelle, Karel – Tauchen, Jaromír (eds.). Encyklopedie českých právních dějin. Svazek II. D–J. Plzeň: Aleš Čeněk, 2020, s. 741.
  • 2) Tamtéž, s. 739.
  • 3) Tamtéž, s. 742.
  • 4) Rupnik, Jacques. The Legacy of Charter 77 and the Emergence of a European Public Space. In: Prečan, Vilém (ed.). Charta 77: Od obhajoby lidských práv k demokratické revoluci 1977–1989. Praha: Ústav pro soudobé dějiny.
  • 5) Závěrečný akt Konference o bezpečnosti a spolupráci v Evropě, Helsinky 1975.
  • 6) Vaněčková, Ivana. Charta 77 versus věřící, církve a náboženská práva. Diplomová práce obhájena na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze v roce 2009, s. 21.
  • 7) Zákon č. 120/1976 Sb., o Mezinárodním paktu o občanských a politických právech a o Mezinárodním paktu o hospodářských, sociálních a kulturních právech.
  • 8) Dienstbier, Jiří. Lidská práva a Helsinský proces. Praha: Lidové noviny, 1990, s. 44.
  • 9) Pithart, op. cit., s. 741.
  • 10) Prečan, op. cit., s. 41.
  • 11) Tamtéž, s. 45.
  • 12) Vaněčková. Charta 77 versus věřící, církve a náboženská práva, s. 28.
  • 13) Pithart, op. cit., s. 753.
  • 14) Pauer, Jan. Od Helsinek k Praze – Helsinský proces a východní Evropa 1975–1989. Praha: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 2005, s. 72.

Místo, kde se právo setkává s lidmi.

Šipka nahoru